Pieterpad op de fiets - Rolde Sleen

1 september 2015 - Sleen, Nederland

Ik pakte de draad op waar ik de vorige keer was geëindigd. Via Assen naar Rolde.
Het was qua weer nog even spannend, er hing net ten oosten nog een hardnekkig regengebied, maar die trok uiteindelijk verder naar het oosten. Wel kwamen er later in mijn tocht wat buitjes, maar meer dan wat motregen kwam daar niet uit. Het was geen regenjas waard. Daarna brak de zon door en werd het op het laatst nog heel vriendelijk weer.

De etappe Rolde-Schoonloo was per fiets moeilijk te volgen, maar ik bleef wel dicht in de buurt van de route. Rolde is een leuk oud dorpje met een hunebed. Vanuit Rolde reed ik de bossen in. Ik had in diverse bossen al gelezen dat deze etappe door een aantal mensen saai werd gevonden en heel eerlijk gezegd begrijp ik het wel. En nou ga ik er op de fiets sneller door dan een wandelaar.

SAM_1865SAM_1866SAM_1869SAM_1871

Het is ontginningsbos. Om het destijds onherbergzame, onbegaanbare gebied te ontginnen verplichtte men werklozen daar te gaan werken. Wie het niet wilde en zelfs wie het niet kon verloor zijn uitkering. Ook voormalige kantoormannetjes die tot dan toe nog geen tuinschepje vast hebben gehad werden aan het loodzware werk gezet. De natte droom van de huidige regering, vermoed ik, waarbij het mes aan twee kanten snijdt: economisch rendabel maken en werkverschaffing. Dat deze vorm van werkverschaffing in die tijd al in toenemende mate als genadeloos onmenselijk werd gezien wordt hoop ik nooit vergeten... (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkverschaffing ).

Anno 2015 hebben we ten zuidoosten van Rolde nu strakke bossen met weinig variatie.
Misschien kan ik het landschap daar vooral als "zakelijk en nuchter" beschrijven. Een mooi bos, maar net miste net het beetje méér dat ik in de buurt van Zuidlaren wel heb gezien. Er waren beukenlanen (moet in oktober/november wel heel mooi zijn!), naaldbomen, en dat was het eigenlijk wel een beetje. Tegenwoordig is men bezig er meer een recreatiegebied van te maken en daar is het dan ook perfect geschikt voor! Ik zag bijvoorbeeld een opmerkelijk helderblauw meertje met strand (zandverstuiving) middenin dat bos!

Verder ook veel paddenstoelen.

Lastig was de weg van straatklinkers vlak voor Schoonloo. Erg hobbelig, fietste niet prettig (het waren geen kasseien). Daar ook weilanden. Ook die waren strak, nuchter. Geen romantische boerentafereeltjes.

SAM_1878SAM_1879

In Schoonloo heb ik de accu opgepept in een prettig restaurant met vriendelijke bediening. Met een verdiende kop koffie en een stukje zuurdesembrood, net zo lekker als een gebakje!

SAM_1881

De volgende etappe naar Sleen was een stuk boeiender. Ook kon ik hier het Pieterpad beter volgen. Ik kwam op een verharde weg door het bos - maar dat bleek een zogenaamde "flintenweg" te zijn, een heel oud pad van stukken steen (er zijn daar heel wat hunebedden aan gort geslagen om wegen aan te leggen en als fundering voor huizen). Erg mooi, heb het nog niet eerder gezien, maar hij was nog lastiger dan de straatklinkerweg! Ik kwam wel langs een prachtig vennen-/heidegebied (De Tweeling).
Daarna reed ik voornamelijk over prachtig geasfalteerde fietspaden.

SAM_1883

Ook hier aangelegde bossen in percelen verdeeld, maar de begroeiing was toch een stuk gevarieerder. En ook weer paddenstoelen, inclusief de stank van de stinkzwammen. Langs het pad lagen veel stapels gevelde boomstammen. Die roken heerlijk!

SAM_1885SAM_1887SAM_1890SAM_1893SAM_1896

Voor het Pieterpadmonument moest ik een klein stukje lopen, dat lag op een veldje, waar ook een flinke zwerfkei lag.

SAM_1897

Toch nog vrij plotseling hield het bos op en begon het boerenland. Geen stinkzwammen meer, maar koeien! De boerenbedrijven op zich waren niet echt bijzonder, zoals bijvoorbeeld in Groningen, maar bij Sleen werd ik blij verrast! Daar veel verbouwde woonboerderijtjes, maar echt zo mooi! Veel bloemen, ook een schuur met vlechtwerk, slingerweggetjes dwars door het dorp en een forse kerktoren. Hier eindigde de etappe.

SAM_1903SAM_1909SAM_1918SAM_1921

Ik moest nu de trein in Nieuw Amsterdam halen en kon alvast de eerste paar kilometers van het volgende traject meenemen (Sleen-Coevorden). Die wordt door sommige mensen ook als "saai" gezien, maar ik vond het al een stuk aantrekkelijker dan het deel naar Schoonloo. Kwestie van smaak ;-)

Bij Erm verliet ik het Pieterpad. Ook een prachtig pareltje, dat dorp!

De volgende fietstocht zal van Coevorden via Hardenberg richting Ommen gaan, van trein tot trein, en dan zit ik alweer in Overijssel...!