Pieterpad op de fiets - Echt Valkenburg

19 maart 2016 - Valkenburg aan de Geul, Nederland

(onderweg geschreven)

Vanmorgen om kwart voor 12 in Echt aangekomen in een vrij drukke trein. Onderweg realiseerde ik me tot mijn schrik dat morgen "gratis reizen met het Boekenweekgeschenk" is...! Dat wordt nog spannend met de terugreis morgen, het was vandaag al proppen tussen Amsterdam en Eindhoven! Nou, duimen maar...

Het weer is kil en grijs, met kans op lichte motregen maar tot nu toe hebben we het droog gehouden. Er staat gelukkig weinig wind (dat was vanmorgen in de polder wel anders...!). En het zicht is niet slecht, dat scheelt ook. Al met al toch aardig genoten onderweg!

Tot nu toe een overwegend agrarisch coulissenlandschap. Weilanden, akkers, soms nog met preien erop. Ook veel paardenboerderijen. Kleine dorpen met soms opvallend kapitale woningen.

Bij de Duitse grens begon een kapotgereden landweg. Deze was zo onbegaanbaar dat ik besloot de parallel gelegen gewone weg te nemen. Ik wijk hier sowieso van de route omdat ik even wil shoppen in Túddern, waar ik inmiddels bijna ben aangekomen.

SAM_2818SAM_2819SAM_2824SAM_2826SAM_2829SAM_2830SAM_2831

Wat me wel zorgen baart is dat de accu snel leegloopt! Ik geef de kou de schuld. Straks kom ik in Sittard en daarna komen de eerste serieuze stijgingen. De fiets hangt nu aan het infuus in " De Verborge Uul", een restaurantje vlak voor Tüddern (na de oorlog gedurende een kleine 20 jaar Nederlands grondgebied, maar het is nog steeds grotendeels Nederlands). Koffie met kroket natuurlijk...! En dan ga ik kijken hoe de accu het houdt in de koude heuvelen en of ik morgen mijn geplande traject na de Pieterberg wel kan doen (indien niet, dan verzin ik wel wat anders ;) ).

Windhoek, 15:20
Tüddern met succes bereikt, kruidenbittertje gekocht. Bij de kassa werd ik opdringerig ingehaald door twee, ehm, nogal aggenebbish uitziende mensen met een winkelwagen die bijna door de assen zakte. Een Amerikaanse jongen mompelde " trailer trash" en ik reageerde glimlachend: " No kidding!"
Ach, wij laten ons niet zo snel van ons stuk brengen, besloten we.

Even later reed ik richting Sittard. Ik volgde enigszins illegaal het voetpad (= de route) langs het riviertje maar kwam opeens in een ongekende drukte terecht! Wegafzettingen, noem maar op! En naast de "gewone" mensen opvallend veel mensen die zo afkomstig konden zijn uit "My Big Fat Gipsy Wedding", inclusief allerlei soorten brede honden die ze maar niet onder appel kregen... (nee, ik oordeel niet, ik observeer slechts :) ).

Sittard heeft een prachtig oud centrum dat ik op een rustiger moment maar eens op mijn gemak moet gaan kijken, maar nu was het gekkenhuis. Wat was er aan de hand? Uitgerekend vandaag was het Sint Joepmarkt, de drukbezochte jaarmarkt! Je kon een kerk bezoeken en mensen deelden kaarsjes uit, voor ik het wist stond ik er middenin en kon geen kant meer op! Met moeite omgedraaid, de doorgaande weg gepakt en iets verderop de route weer opgenomen.

SAM_2833SAM_2834SAM_2836SAM_2839

Daar begon al snel de klim langs de kruisgang van de Kollenberg. Mooie grot ook, maar wegens de klim kon ik moeilijk stoppen om te fotograferen. Eenmaal boven kwam ik in een heel ander landschap met heuvels, akkers en een droom van een holle weg! Het vrat wel accu... Maar ik wist dat er in Windhoek een cafeetje was. En de (onverharde) weg was van veel betere kwaliteit als dat kraterlandschap net over de grens.

SAM_2842SAM_2844SAM_2846SAM_2848SAM_2850SAM_2851

Mooie omgeving, oude kloosters en zusteronderkomens, spitse kerktorens, echt prachtig! Deze heuvels waren goed te doen met de ebike.

In Windhoek bleek dat de tafeltjes gereserveerd waren, maar ik kan tot 4 uur nog wat stroom tappen om in ieder geval in Puth te kunnen komen voor het volgende stroominfuus. Want de heb je hier hard nodig...!

Of ik tussen 5 en 6 Valkenburg bereik is nog spannend. De markt heeft me veel vertraging opgeleverd. Maar wel een uurtje heerlijk mensenkijken :)

Puth, 16:20

Lesmoment van dit weekend is wel: ga niet met koud weer de heuvels in op een ebike...! Dat gaat hem niet worden. Tel daarbij het oponthoud in Sittard...
Goed. Ik zit nu in een snackbar in Puth waar ik de accu verder op mag laden, om 5 uur moet hij wel aardig vol zitten, genoeg om Valkenburg te halen (fingers crossed!). En daarna wijk ik maar van mijn pad af (nou ja, op zich valt het nog wel mee) door gewoon de snelste weg richting Valkenburg te nemen. Dat is 13 km, moet nog te halen zijn (inchecken is tussen 5 en 6).

Geen ramp, hoor! Er is hier genoeg te genieten aan holle wegen, heuvels en alles wat zo mooi is aan Limburg! Ik klaag niet! :)

Ik ga wel heroverwegen of ik morgen, na het bereiken van mijn einddoel, daadwerkelijk de Limburgse heuvels in ga trekken. Misschien maar beter wat in de buurt blijven hangen, dat beeldenmuseum in Maastricht eens bezoeken, dat soort dingen! Mogelijkheden genoeg ;)

SAM_2852SAM_2853SAM_2854SAM_2856SAM_2858SAM_2859

Broekhem (Valkenburg), 20:10

Even na 18 uur bereikte ik de B&B. Een oude villa vlakbij het station en centrum op de weg naar Maastricht, ik heb hier in het verleden met de auto gereden. Bijzonder om het nu met de fiets te mogen doen!
Accu heeft het ondanks de klim redelijk volgehouden. Hij hangt nu weer aan het infuus. Mooie rit langs Schinnen, Nuth en Hulsberg. Behalve de schepchinees van Hulsberg kende ik deze kant van Limburg nog niet, en dat blijkt onterecht. Vanaf Sittard val je zo de heuvels in! (de vakwerkhuizen vind je wel zuidelijker).
Helaas een dode das langs de weg zien liggen. Ze zijn best groot!

Hoewel het zwaarder was dan ik verwachtte (zo blij dat ik paracetamol mee heb!) en ik het laatste stuk drastisch heb moeten versimpelen ben ik al met al toch heel tevreden over deze dag! Het is best een kick om te fietsen in een mij redelijk bekende regio en morgen ben ik erg benieuwd naar de slotetappe! Die is slechts een kilometertje of 17 dus het moet wel heel stijl klimmen en hard vriezen, willen accu en ik het niet redden!

De rit die ik daarna wilde doen heb ik definitief gecanceld. Dat wordt te zwaar. Helaas blijkt het beeldenmuseum gesloten , maar ik bedenk wel wat ;)

Vanavond heb ik pikilias gegeten bij de Griek en met een bittertje van de Duitse Lidl ga ik er een vroege nacht van maken ;)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl